Эконовости О компании Издания и
проекты
Авторам Реклама Подписка Контакты Архив Полезные
ссылки
       
 
№4, 2020: Раздел 3. Экономическая, социальная, политическая и рекреационная география

<< Содержание номера
<< Архив


[RUS] / [ENG]
Раздел 3. Экономическая, социальная, политическая и рекреационная география
Н.В.Яковенко, Е.М.Широкова. Формирование бренда Орловской области на основе историко-культурного наследия
https://doi.org/10.24411/1728-323X-2020-14071
Стр.71-76


УДК 338.48
ФОРМИРОВАНИЕ БРЕНДА ОРЛОВСКОЙ ОБЛАСТИ НА ОСНОВЕ ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНОГО НАСЛЕДИЯ

Н.В.Яковенко, доктор географических наук, заведующий кафедрой социально-экономической географии и регионоведения, Воронежский государственный университет
Е.М.Широкова, магистрант кафедры социально-экономической географии и регионоведения, Воронежский государственный университет
[email protected]
г.Воронеж, Россия


BRANDING OF THE AREA OF THE ORYOL REGION DUE TO ITS HISTORICAL AND CULTURAL HERITAGE
N. V.Yakovenko, Ph.D. in Geography, Dr. Habil., Professor, Head of the Department of Social and Economic Geography and Regional Studies, Voronezh State University
E.M.Shirokova, Master student, the Department of Social and Economic Geography and Regional Studies, Voronezh State University
[email protected], Voronezh, Russia

Аннотация. Брендинг территорий-это наиболее эффективный инструмент развития, который является ответом на требования современных мировых тенденций в условиях глобализации, когда все более очевидной становится необходимость идентификации территорий различного размера (от отдельной усадьбы до целого региона страны). Создание сильного территориального бренда требует наличия множества атрибутов, знаний не только маркетинговой стратегии, но и многих смежных дисциплин (история, градостроительство, экология и др.). Историко-культурное наследие представлено уникальными традициями, обычаями, особенностями хозяйственной деятельности и формирует у туристов облик посещаемых территорий. Успех его использования как средства социально- экономического развития, прежде всего, может быть продемонстрирован через менеджмент соответствующих проектов, особое значение приобретает выработка соответствующих стратегий и разнообразных подходов, которые бы позволили сохранить его богатство и передать будущим поколениям во всем многообразии его форм. Историко-культурное и природное наследие формирует привлекательный имидж территории и является одним из ключевых факторов для позиционирования территориального туристического продукта. В то же время, имидж объекта культурного наследия должен отразить наибольшее разнообразие и привлекательность, что непосредственно выражается в имидже бренда такого объекта. Эффективный бренд территории может быть сформирован на основе ее уникальных особенностей, к которым нужно применить «правильные» инструменты маркетинга, правильно провести позиционирование продуктов, основанных на использовании этих уникальных особенностей. В статье рассматриваются особенности формирования территориального бренда с учетом историко-культурного наследия Орловской области. Дана характеристика уникальных историко-культурных объектов, раскрыты этапы формирования бренда территории.
Abstract. Territory branding is the most effective development tool, which is a response to the requirements of modern world trends in the context of globalization, when the need to identify territories of various sizes (from an individual estate to a whole region of the country) becomes more and more obvious. Creating a powerful territorial brand requires a lot of attributes, the knowledge not only of a marketing strategy, but also of many related disciplines (history, urban planning, ecology, etc.). The historical and cultural heritage is represented by unique traditions, customs, features of economic activity and forms the image of the visited areas among tourists. The success of its use as a means of socio-economic development, first of all, can be demonstrated through the management of relevant projects. Of particular importance is the development of appropriate strategies and various approaches that would preserve the wealth of the historical and cultural heritage and transmit it to future generations in all the diversity of its forms. The historical, cultural and natural heritage forms an attractive image of the territory and is one of the key factors for positioning a territorial tourism product. At the same time, the image of a cultural heritage site should reflect the greatest diversity and attractiveness, which is directly expressed in the brand image of such a site. An effective territory brand can be formed on the basis of its unique features. It is necessary to apply the “right” marketing tools to them, to correctly position products based on the use of these unique features. The article discusses the features of the formation of a territorial brand, taking into account the historical and cultural heritage of the Oryol Region. The characteristic of unique historical and cultural sites has been given. The stages of the formation of the brand of the territory have been disclosed.
Ключевые слова: бренд, историко-культурное наследие, литераторы, Орловская область, уникальность.
Key words: brand, historical and cultural heritage, writers, the Oryol Region, uniqueness.

Библиографический список
1. Colavitti A.M., Usai A. Partnership building strategy in place branding as a tool to improve cultural heritage district’s design. The experience of UNESCO’s mining heritage district in Sardinia, Italy. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development. 2015. No. 5(2). PP. 151–175.
2. Elyas S. Brand Alliance, a Strategy to Enter New Markets and a Tool for Positioning. Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology. 2013. Vol. III. No.5. PP. 1–14.
3. Lichrou M., O’Malley L., Patterson M. On the Marketing Implications of Place Narratives. Journal of Marketing Management. 2014. Vol. 30. No. 9–10. PP. 832–856.
4. Яковенко Н.В. Народные художественные промыслы как особый бренд культурного туризма депрессивного региона (на примере Ивановской области) // Современные проблемы сервиса и туризма. 2015. Т. 9. № 4. С. 62-71.
5. Яковенко Н.В. Нематериальное культурное наследие как инновационный фактор развития туризма в регионе (на примере ремесел и промыслов Воронежской области) // Современные проблемы сервиса и туризма. 2016. Т. 10. № 3. С. 50-54.
6. Gertner D. Unfolding and Configuring Two Decades of Research and Publications on Place Marketing and Place Branding. Place Branding and Public Diplomacy. 2011. Vol. 7. No. 2. PP. 91–106.
7. Культура и пространство. Книга вторая: историко-культурные бренды территорий, регионов и мест / под ред.: В.К. Мальковой и В.А. Тишкова. М., ИЭА РАН. 2010. 182 с.
8. Наумов Д.Н. Региональная идентичность как главный фактор формирования благоприятного бренда территории (на примере ХМАО – ЮГРЫ) // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 5. С. 3.
9. Черная И.П. Маркетинг имиджа как стратегическое направление территориального имиджа / И.П.Черная // Маркетинг в России и за рубежом. 2002. № 4. С. 54.
10. Реестр объектов культурного наследия (памятников истории и культуры) народов Российской Федерации, расположенных на территории Орловской области (последние изменения 17.09.2018) [Электронный ресурс]. Url.: https://orel-region.ru/sendfilen.php?id=18073 – 2017. (дата обращения: 12.01.2020).
11. Полынкин А.М. История Орловского края в лицах. Орел: ООО ПФ «Картуш», 2011. 248 с.
References
1. Colavitti A.M., Usai A. Partnership building strategy in place branding as a tool to improve cultural heritage district’s design. The experience of UNESCO’s mining heritage district in Sardinia, Italy. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development. 2015. No 5(2). P. 151–175.
2. Elyas S. Brand Alliance, a Strategy to Enter New Markets and a Tool for Positioning. Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology. 2013. Vol. III. No 5. P. 1–14.
3. Lichrou M., O’Malley L., Patterson M. On the Marketing Implications of Place Narratives. Journal of Marketing Management. 2014. Vol. 30. No 9–10. P. 832–856.
4. Yakovenko N.V. Narodny`e xudozhestvenny`e promy`sly` kak osoby`j brend kul`turnogo turizma depressivnogo regiona (na primere Ivanovskoj oblasti) [Folk art crafts as a special brand of cultural tourism in a depressed region: a study of the Ivanovo Region]. Sovremenny`e problemy` servisa i turizma. 2015. Vol. 9. No 4. P. 62-71. [in Russian].
5. Yakovenko N.V. Nematerial`noe kul`turnoe nasledie kak innovacionny`j faktor razvitiya turizma v regione (na primere remesel i promy`slov Voronezhskoj oblasti) [Intangible cultural heritage as an innovative factor of tourism development in the region: a study of folk crafts in the Voronezh Region)]. Sovremenny`e problemy` servisa i turizma. 2016. Vol. 10. No 3. P. 50-54. [in Russian].
6. Gertner D. Unfolding and Configuring Two Decades of Research and Publications on Place Marketing and Place Branding. Place Branding and Public Diplomacy. 2011. Vol. 7. No 2. P. 91–106.
7. Kul`tura i prostranstvo. Kniga vtoraya: istoriko-kul`turny`e brendy` territorij, regionov i mest [Culture and space. Book two: historical and cultural brands of territories, regions and places]. pod red.: V.K. Mal`kovoj i V.A.Tishkova. Moscow, IE`A RAN. 2010. 182 p. [in Russian].
8. Naumov D.N. Regional`naya identichnost` kak glavny`j faktor formirovaniya blagopriyatnogo brenda territorii (na primere XMAO – YuGRY`) [Regional identity as the main factor in the formation of a favorable brand of the territory: a study of KhMAO-YUGRA)]. Sovremenny`e problemy` nauki i obrazovaniya. 2012. No 5. P. 3 [in Russian].
9. Chernaya I.P. Marketing imidzha kak strategicheskoe napravlenie territorial`nogo imidzha [Image marketing as a strategic direction of territorial image]. Marketing v Rossii i za rubezhom. 2002. No 4. P. 54. [in Russian].
10. Reestr ob``ektov kul`turnogo naslediya (pamyatnikov istorii i kul`tury`) narodov Rossijskoj Federacii, raspolozhenny`x na territorii Orlovskoj oblasti (poslednie izmeneniya 17.09.2018) [Register of the sites of cultural heritage (historical and cultural monuments) of the nations of the Russian Federation located in the territory of the Oryol Region (latest changes 17.09.2018). Mode of access: https://orel-region.ru/sendfilen.php?id=18073 (date accessed: 12.01.2020). [in Russian].
11. Polynkin A.M. Istoriya Orlovskogo kraya v liczax [The history of the Oryol Region through personalities]. Orel, OOO PF Kartush. 2011. 248 p. [in Russian].


Прикреплённые файлы:






<< Содержание номера
<< Архив

Дата последнего обновления: 18:58:40/24.02.24
   
     
       
 
ИАА "Информ-Экология"


   
     
 
       
 
Министерство природных ресурсов Российской Федерации


   
     
 
       
 
Счётчик


   
     
 
© Designed&Powered by 77mo.ru. 2007. All rights Reserved.