Эконовости О компании Издания и
проекты
Авторам Реклама Подписка Контакты Архив Полезные
ссылки
       
 
№2, 2023: Раздел 4. Экологическая безопасность строительства и городского  хозяйства

<< Содержание номера
<< Архив


[RUS] / [ENG]
Раздел 4. Экологическая безопасность строительства и городского  хозяйства
О.Р. Павлова, А.Ю. Михайлов Классификация расчетных транспортных районов на основе уровней удельной генерации прибытий
Стр.84-89
https://www.doi.org/10.24412/1816-1863-2023-2-84-89


О.Р. Павлова, аспирант, инженер-исследователь кафедры автомобильного транспорта Иркутский национальный исследовательский технический университет (ФГБОУ ВО «ИРНИТУ»), [email protected], Иркутск, Россия
А.Ю. Михайлов, д.т.н., профессор кафедры автомобильного транспорта Иркутский национальный исследовательский технический университет (ФГБОУ ВО «ИРНИТУ»), [email protected], Иркутск, Россия

Устойчивое развитие городов, в том числе, обеспечивается интеграцией территориального и транспортного планирования. Одной из стадий транспортного планирования является прогнозирование транспортного спроса, включая передвижения по культурно-бытовым целям. В отличии от исследований транспортной подвижности населения имеется лишь несколько исследований по установлению уровней генерации по культурно-бытовым, развлекательным и рекреационным целям. Отсутствие систематизированных данных об уровнях генерации снижает качество и точность транспортных прогнозов. В этой связи необходимы исследования по установлению закономерностей влияния характеристик использования территорий на генерирование корреспонденций к разным объектам тяготения, а также их сочетаниям. Особый интерес представляют модели оценки емкости расчетных транспортных районов по прибытиям, которые должны учитывать цели передвижений включая культурно-бытовые. Исследований по оценке уровней удельного притяжения корреспонденций проводились и проводятся во многих странах. В этой связи исследования по установлению уровней удельной генерации передвижений для городов Российской Федерации являются актуальными. В статье представлен подход к классификации расчетно-транспортных районов на основе уровней удельной генерации прибытий по культурно-бытовым целям и разработке модели оценки количества передвижений с культурно-бытовыми целями.

Sustainable urban development, among other things, is ensured by integrating spatial and transport planning. One of the stages of transport planning is the forecasting of transport demand, including movement for cultural and household purposes. In contrast to studies of the transport mobility of the population, there are only a few studies to establish the levels of generation for cultural, leisure and recreational purposes. The lack of systematic data on generation levels reduces the quality and accuracy of transportation projections. In this regard, research is needed to establish patterns of influence of the characteristics of the use of areas on the generation of correspondence to different objects of gravity, as well as their combinations. Of particular interest are the models for estimating the capacity of estimated transport areas by arrivals, which should take into account the purposes of movement, including cultural and household purposes. Studies on the estimation of levels of specific attraction of correspondences have been and are being conducted in many countries. In this regard, research on the establishment of specific levels of generation of movements for the cities of the Russian Federation is relevant. The article presents an approach to the classification of settlement-transport areas based on the specific level of arrivals for cultural and household purposes and the development of a model for estimating the number of movements with cultural and household purposes.
Ключевые слова: уровень удельной генерации по прибытиям, характеристики расчетного транспортного района, данные об использовании территории, регрессионный анализ.
Keywords: trip attraction rates, characteristics of transportation analysis zone, land use data, regression analysis.


Библиографический список
1. Al Razib S.M., Rahman F.I. Determination of Trip Attraction Rates of Shopping Centers in Uttara Area, Dhaka // American Journal of Management Science and Engineering. – 2017. – v.2 – P. 150 - 155.
2. Basuki Y., Rahayu S. Land use and trip production model in central and peri-urban Semarang to anticipate land use conversion in post pandemic era. -  URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/1082/1/012015/pdf (дата доступа 23.11.2022).
3. Sasidhar K., Vineethreddy Y.V., Subbarao S.S.V. Trip Attraction Rates of Commercial Land Use: A Case Study // Indian J. Sci. Technol., 2016. – v. 9. – No. 30 – P. 1–5.
4. Arizona department of transportation. Trip attraction rates study report number: FHWA-AZ87-233 - URL: https://apps.azdot.gov/ADOTLibrary/publications/project_reports/PDF/AZ233(1).pdf (дата доступа 09.04.2023).
5. Navya S.V, Kumar S.S, Kattoor G.J. Trip generation model for the core area of Thiruvananthapuram city // International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. – 2013. –2(1). – P. 1 – 8.
6. Prakash S, Radhakrishnan N. Trip generation analysis in the Devasthanam ward of Tiruchirapalli city, Tamil Nadu // International Journal for Scientific Research and Development. -  2014. - 2(1). – P. 5 – 10.
7. Trip Generation Manual. -  URL: https://pdf4pro.com/view/trip-generation-manual-5f0650.html, (дата доступа 09.04.2023).
8. Texas Trip Generation Manual. -  URL: https://static.tti.tamu.edu/tti.tamu.edu/documents/0-6760-P1.pdf, (дата доступа 09.04.2023).
9. Justen A., Beuck U., Nagel K. Application of the VISEVA demand generation software to Berlin using publicly available behavioral data. -  URL:  https://elib.dlr.de/46878/1/15nov06-w-line-numbers.pdf, (дата доступа 09.04.2023).
10. Zenina N, Borisov A. Regression analysis for transport trip generation evaluation // Information Technology and Management Science. -  2013. -  p. 1–6.
11. Yulianto B., et al. Study of Standard Trip Attraction Models of Various Land Use in the Surakarta City // Journal of Physics: Conference Series. – 2020. – 1625. - 012037.

CLASSIFICATION OF ESTIMATED TRANSPORT AREAS BASED ON TRIP ATTRACTION RATES
O.R. Pavlova, Postgraduate student, research engineer of chair of motor transport Irkutsk National Technical University (ISTU),
[email protected] , Irkutsk, Russia
A.Yu. Mikhailov, Dr. Habil (Technical sciences), Professor,  Chair of motor transport Irkutsk National Research Technical University (ISTU), [email protected] , Irkutsk, Russia
References
1. Al Razib S.M., Rahman F.I. Determination of Trip Attraction Rates of Shopping Centers in Uttara Area, Dhaka. American Journal of Management Science and Engineering. 2017. v.2. P. 150 - 155.
2. Basuki Y., Rahayu S. Land use and trip production model in central and peri-urban Semarang to anticipate land use conversion in post pandemic era. URL:https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/1082/1/012015/pdf (access date 23.11.2022).
3. Sasidhar K., Vineethreddy Y.V., Subbarao S.S.V. Trip Attraction Rates of Commercial Land Use: A Case Study. Indian J. Sci. Technol., 2016. v. 9(30). P. 1–5.
4. Arizona department of transportation. Trip attraction rates study report number: FHWA-AZ87-233 - URL: https://apps.azdot.gov/ADOTLibrary/publications/project_reports/PDF/AZ233(1).pdf (access date 09.04.2023).
5. Navya S.V, Kumar S.S, Kattoor G.J. Trip generation model for the core area of Thiruvananthapuram city. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. 2013. 2(1). P. 1 – 8.
6. Prakash S, Radhakrishnan N. Trip generation analysis in the Devasthanam ward of Tiruchirapalli city, Tamil Nadu. International Journal for Scientific Research and Development. 2014. 2(1). P. 5 – 10.
7. Trip Generation Manual. -URL: https://pdf4pro.com/view/trip-generation-manual-5f0650.html, (access date 09.04.2023).
8. Texas Trip Generation Manual. URL: https://static.tti.tamu.edu/tti.tamu.edu/documents/0-6760-P1.pdf, (access date 09.04.2023).
9. Justen A., Beuck U., Nagel K. Application of the VISEVA demand generation software to Berlin using publicly available behavioral data. URL:  https://elib.dlr.de/46878/1/15nov06-w-line-numbers.pdf, (access date 09.04.2023).
10. Zenina N, Borisov A. Regression analysis for transport trip generation evaluation. Information Technology and Management Science. 2013. P. 1–6.
11. Yulianto B., et al. Study of Standard Trip Attraction Models of Various Land Use in the Surakarta City. Journal of Physics: Conference Series. 2020. 1625. 012037.



Прикреплённые файлы:




<< Содержание номера
<< Архив

Дата последнего обновления: 18:58:40/24.02.24
   
     
       
 
ИАА "Информ-Экология"


   
     
 
       
 
Министерство природных ресурсов Российской Федерации


   
     
 
       
 
Счётчик


   
     
 
© Designed&Powered by 77mo.ru. 2007. All rights Reserved.