Эконовости О компании Издания и
проекты
Авторам Реклама Подписка Контакты Архив Полезные
ссылки
       
 
№5, 2020: Раздел 3. Геоэкология

<< Содержание номера
<< Архив


[RUS] / [ENG]
Раздел 3. Геоэкология
В.С. Дехнич, Н.М. Дронин. Перспективы сокращения выбросов парниковых газов коммунального и транспортного секторов в городах Нур-Султан и Алматы
https://doi.org/10.24412/1728-323X-2020-5-68-72
стр.68-72


УДК 504.38
ПЕРСПЕКТИВЫ СОКРАЩЕНИЯ ВЫБРОСОВ ПАРНИКОВЫХ ГАЗОВ КОММУНАЛЬНОГО И ТРАНСПОРТНОГО СЕКТОРОВ В ГОРОДАХ НУР-СУЛТАН И АЛМАТЫ
В.С. Дехнич, Казахстанский филиал Московского государственного университета имени М.В. Ломоносова, [email protected], Нур-Султан, Казахстан
Н.М. Дронин, кандидат географических наук, Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова, [email protected], Москва, Российская Федерация

PROSPECTS FOR REDUCING GREENHOUSE GAS EMISSIONS FROM THE NUR-SULTAN AND ALMATY CITIES MUNICIPAL AND TRANSPORT SECTORS
V. S. Dekhnich, Lecturer, Lomonosov Moscow State University. Kazakhstan Branch, [email protected], Nur-Sultan, Kazakstan
N.M. Dronin, Head of the Laboratory, Lomonosov Moscow State University, geographical faculty, [email protected]

Аннотация. В статье произведен сравнительный анализ пространственного распределения и суммарных объемов выбросов парниковых газов коммунального и транспортного секторов Нур-Султана и Алматы. Учтены выбросы таких процессов, как использование личного транспорта, потребление тепловой и электрической энергии жилыми зданиями, а также сжиженного газа в бытовых целях. Сходством Нур-Султана и Алматы является наличие зоны высокой плотности выбросов парниковых газов коммунального и транспортного секторов, расположенной в геометрическом центре города. На примере Нур-Султана и Алматы описаны факторы, влияющие на объем выбросов городов, расположенных в различных географических условиях: несмотря на существенно большую численность населения, характерную для Алматы, объем выбросов коммунального и транспортного секторов городов практически не различается, что обусловлено высоким теплопотреблением Нур-Султана ввиду продолжительного отопительного периода, характеризующегося низкими температурами воздуха. Произведена оценка перспектив рассмотренных городов по сокращению объема выбросов парниковых газов, которая подтвердила, что потенциал сокращения объема выбросов в Нур-Султане за счет реализации мер по газификации энергопроизводящих объектов и повышения энергоэффективности коммунального сектора на 7% выше, чем в Алматы.

Abstract
The article provides a comparative analysis of the spatial distribution and total volumes of greenhouse gas emissions from the municipal and transport sectors of Nur-Sultan and Almaty, two largest cities in Kazakhstan. The emissions of such processes as the use of personal vehicles, the consumption of heat and electric energy by residential buildings, consumption of liquefied gas for domestic purposes are taken into account. The similarity between Nur-Sultan and Almaty is the presence of increased density of municipal and transport greenhouse gas emissions zone, located in the geometric center of the city. Using the example of Nur-Sultan and Almaty, the factors influencing the volume of emissions of cities located in different geographic conditions are described: despite the significantly large population of Almaty, the volume of emissions from the municipal and transport sectors of cities practically does not differ, which is due to the high heat consumption of Nur-Sultan caused by the long heating period characterized by low air temperatures. Greenhouse gas emissions reduction assessment confirmed that the potential for reducing emissions in Nur-Sultan by gasification of energy-producing facilities and improving the energy efficiency of the utility sector is 7% higher than in Almaty.

Ключевые слова: Изменение климата, Нур-Султан, Алматы, Снижение выбросов парниковых газов.
Keywords: climate change, Nur-Sultan, Almaty, reduction of greenhouse gases emission

Библиографический список:
1. Imran Habib Ahmad. Climate Policy Integration: Towards Operationalization//DESA Working Paper. New York .2009 . No. 73. p.2-18.
2. Intended Nationally Determined Contribution - Submission of the Republic of Kazakhstan. Paris, 2015.
3. Ramaswami A., Chavez A., Ewing-Thiel J., Reeve K. Two approaches to greenhouse gas emissions foot-printing at the city scale. // Environmental Science and Technology, 2011. No 3. P. 4205–4206.
4. Alber G. Competitive Cities and Climate Change // OECD conference proceedings Milan, Italy, 2008, p 171-191.
5. Bulkeley, H. Local government and the governing of climate change in Germany and the UK. // Urban Studies, 2007, 43 (12),p. 2237-2259.
6. BrandC. Accelerating the transformation to a low carbon passenger transport system: The role of car purchase taxes, feebates, road taxes and scrappage incentives in the UK // Transportation Research Part A: Policy and Practice, Volume 49 – 2013 – p.132-148.
7. Блинкин М.Я. Качетсво планирования городских транспортных сетей // Городские исследования и пркатики – 2015 - №3 – с. 55-67.
8. Choi J., Roberts D.C., Lee E. Forecast of CO2 emissions from the U.S. transportation sector: estimation from a double exponential smoothing model. // Journal of the Transportation Research Forum, 2014. No 3. P. 63–81.
9. Henderson J., Hart О. BREDEM 2012 ⎯ A technical description of BRE domestic energy model. Garston: BRE, 2013. 37 p.
10. Schipper L., Fabian H., Leather J. Transport and carbon dioxide emissions: forecasts, options analysis, and evaluation. // Asian Development Bank Sustainable Development Working Paper Series, 2009. No 9. P. 1–62.
11. GiriS.. Building a Carbon Dioxide Emissions Model for the City of Redlands // MS GIS Program Major Individual Projects 8-2010 88p.
12. Kerimray A. Climate change mitigation scenarios and policies and measures: the case of Kazakhstan // Climatу policy 11, 332-352 (2016).
13. Kolyagin I Analysis of the energy intensity of Kazakhstan: from data compilation to decomposition analysis // Energy Efficiency, 11(2), 315-335 - February 2018.
14. Дехнич В. С. Моделирование объёмов выбросов парниковых газов в городах с использованием данных различной детальности // Материалы Международной конференции ИнтерКарто. ИнтерГИС. — Т. 26. — Москва: Москва, 2020. — С. 257–270.
15. Муниципальный план повышения энергоэффективности города Астана (При поддержке Программы содействия развитию системы управления в секторе энергетики (ESMAP) Всемирного банка), Астана, 2014, С. – 144.
16. Муниципальный план повышения энергоэффективности города Алматы (При поддержке Программы содействия развитию системы управления в секторе энергетики (ESMAP) Всемирного банка), Астана, 2017, С. – 157.

References
1. Imran Habib Ahmad. Climate Policy Integration: Towards Operationalization. DESA Working Paper. New York, 2009, No. 73. p.2-18.
2. Intended Nationally Determined Contribution - Submission of the Republic of Kazakhstan. Paris, 2015.
3. Ramaswami A., Chavez A., Ewing-Thiel J., Reeve K. Two approaches to greenhouse gas emissions foot-printing at the city scale. Environmental Science and Technology, 2011, No 3, P. 4205–4206.
4. Alber G. Competitive Cities and Climate Change. OECD conference proceedings. Milan, Italy. 2008. P. 171-191.
5. Bulkeley H. Local government and the governing of climate change in Germany and the UK.  Urban Studies, 2007. Vol. 43 (12) P. 2237-2259.
6. Brand C. Accelerating the transformation to a low carbon passenger transport system: The role of car purchase taxes, feebates, road taxes and scrappage incentives in the UK. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2013. Vol. 49. P.132-148.
7. Blinkin M.Ja. Kachetsvoplanirovanijagorodskihtransportnyhsetej [Quality of urban transportation network planing] Gorodskie issledovanija I prkatiki, 2015. No.3. P. 55-67. [in Russian]
8. Choi J., Roberts D.C., Lee E. Forecast of CO2 emissions from the U.S. transportation sector: estimation from a double exponential smoothing model. Journal of the Transportation Research Forum. 2014. No. 3. P. 63–81.
9. Henderson J., Hart О. BREDEM 2012 ⎯ A technical description of BRE domestic energy model. Garston: BRE. 2013. 37 p.
10. Schipper L., Fabian H., Leather J. Transport and carbon dioxide emissions: forecasts, options analysis, and evaluation. Asian Development Bank Sustainable Development Working Paper Series, 2009. No. 9. P. 1–62.
11. Giri S. Building a Carbon Dioxide Emissions Model for the City of Redlands. MS GIS Program Major Individual Projects. 8-2010. 88p.
12. Kerimray A. Climate change mitigation scenarios and policies and measures: the case of Kazakhstan. Climate policy. 2016. No. 11. P. 332-352.
13. Kolyagin I Analysis of the energy intensity of Kazakhstan: from data compilation to decomposition analysis Energy Efficiency. February 2018. No. 11(2). P. 315-335.
14. Dekhnich V. S. Modelirovanieobjomovvybrosovparnikovyhgazov v gorodah s ispol'zovaniemdannyhrazlichnojdetal'nosti [modeling volumes emissions of greenhouse gas in cities using data with various details] Materialy Mezhdunarodnoj konferencii InterKarto. InterGIS. [Proс. of the international conference InterKarto. InterGIS] Vol. 26. Moscow. 2020. P. 257–270. [in Russian]
15. Municipal'nyj plan povyshenijajenergojeffektivnostigoroda Astana (Pripodderzhke Programmy sodejstvija razvitiju sistemy upravlenija v sektore jenergetiki (ESMAP) Vsemirnogobanka) [Municipal Energy Efficiency Plan of Astana City (Supported by the World Bank's Energy Sector Management Assistance Program (ESMAP))], Astana, 2014, 144 p. [in Russian]
16. Municipal'nyj plan povyshenijajenergojeffektivnostigorodaAlmaty (Pri podderzhke Programmy sodejstvija razvitiju sistemy upravlenija v sektore jenergetiki (ESMAP) Vsemirnogobanka) [Municipal Energy Efficiency Plan of Almaty City (Supported by the World Bank's Energy Sector Management Assistance Program (ESMAP))]. Astana. 2014. 157 p. [in Russian]

Прикреплённые файлы:




<< Содержание номера
<< Архив

Дата последнего обновления: 12:29:36/20.11.21
   
     
       
 
ИАА "Информ-Экология"


   
     
 
       
 
Министерство природных ресурсов Российской Федерации


   
     
 
       
 
Счётчик


   
     
 
© Designed&Powered by 77mo.ru. 2007. All rights Reserved.